vrijdag 7 november 2008

Fox Glacier - Helihike


Vanmorgen scheen de zon en de omstandigheden waren uitstekend voor de vlucht met de helikopter de gletsjer op. Ik ben inmiddels weer veilig beneden en kan nog amper bevatten wat ik allemaal heb gezien. Onvoorstelbaar hoe groot die ijsvlakte is, je raakt je besef van verhoudingen geheel kwijt. Met de helikopter ben je vrij snel boven, maar als je die dan later als piepklien stipje tegen de bergwand ziet besef je wel dat je niet hoeft te proberen terug te lopen. Op de foto hier linksboven lijkt het misschien alsof we redelijk dicht bij de top van de gletsjer waren, maar op de foto die ik vanuit de helikopter heb genomen (eerste foto onder dit bericht) is de plek waar we zijn geland en hebben gelopen op het brede deel helemaal linksonder in beeld.

In totaal zijn we zo'n 2,5 uur op het ijs geweest, onder begeleiding van een uitstekende gids. Met een wandelstok en ijzers (cramp-ons) onder de schoenen was het eigenlijk heel comfortabel wandelen. Er waren ook ijsgrotten, dat was soms passen en meten, maar al met al was het veel minder eng dan ik had verwacht.
Een onvergetelijke ervaring. Ik laat de plaatjes verder weer voor zich spreken ...





1 opmerking:

Anoniem zei

Dat ziet er indrukwekkend uit! Kan niet wachten op alle andere foto's die je niet op deze blog kon plaatsen!