maandag 10 november 2008

Doubtful Sound - overnight cruise


Vorige week leek het er even op dat de overnight cruise die ik in Doubtful Sound wilde maken niet door zou gaan. De boot waarop ik een plaats had geboekt was kapot en zou niet op tijd gerepareerd kunnen worden. Het bericht dat ze me daarover stuurden zag ik pas 3 dagen nadat het was verstuurd. Uiteindelijk liep het toch nog goed af en kon ik overgeboekt worden naar een soortgelijke (en naar wat ik achteraf hoorde zelfs betere) tocht met Deep Cove charters. Een gloednieuwe en zeer ruime boot, met ruimte voor twaalf pasagiers, maar er waren er deze tocht maar zeven. Plus kapitein Chris, die echt alles tot in de puntjes regelde, van heerlijke maaltijden, tot het spotten van dolfijnen.

Doubtful Sound is 1 van de 14 fjorden in het Fiordland National Park. Het park beslaat in totaal 1,2 miljoen vierkante kilometer van het zuidwesten van het Zuidereiland,. Het is een ruig en ongerept gebied, diepe fjorden die door de gletsjers van de laatste ijstijd zijn gevormd, overgroeid met regenwoud. Het regent er 8 van de 10 dagen (zo'n 7 tot 10 meter neerslag per jaar). En al dat water komt in talloze watervallen van de bergen afstromen, soms van meer dan een kilometer hoog vrijwel recht naar beneden.

Ik vond het dan ook niet erg dat het de eerste dag vrijwel constant heeft geregend. De hoeveelheid en verscheidenheid aan watervallen was echt onvoorstelbaar. En terwijl de regen nog viel, trok het water op sommige plaatsen als mist weer op uit de beboste heuvels.

De werkelijke pracht van dit gebied is eigenlijk niet vast te leggen in foto's. Totaal afgesloten van de buitenwereld, echt een stukje paradijs. Ik heb echt genoten van de stilte en de rust.








1 opmerking:

Anoniem zei

Wow , je hebt echt heel veel gezien!! het ziet er prachtig uit.
Goede terugreis.